Projekt "Olejko chráni prírodu" je zameraný na triedenie, zber a spracovanie použitého kuchynského oleja v školách, ktorý prinášajú žiaci, študenti, rodičia zo svojich domácností. Cieľom projektu je znížiť environmentálnu záťaž a podporiť ekologické povedomie a aktivitu medzi žiakmi a študentmi. Do projektu sa môže zapojiť každá materská, základná a stredná škola počas celého roka.
Každá škola, ktorá sa zaregistruje do projektu a prejde schválením registrácie, získava od firmy ESPIK zbernú 120 litrovú nádobu na použité oleje a tuky. Táto nádoba môže byť umiestnená v interiéri alebo exteriéri školy na dostupnom a viditeľnom mieste. Ak je nádoba umiestnená v exteriéri, je dôležité, aby bola chránená pred nepriaznivým počasím. Najlepším riešením je umiestniť ju pod striešku alebo do krytého priestoru, aby sa zabránilo prenikaniu dažďovej vody a iných nečistôt. Táto nádoba je uzatvárateľná buď vo forme zámku alebo na takzvané klipy, aby sa predišlo následnej manipulácii odovzdaného oleja.
Po vyprážaní necháme olej vychladnúť na panvici.
1) Cez sitko a lievik olej prelejeme do suchej a čistej plastovej fľaše. Sitko používame preto, aby sme oleja zbavili hrubých zvyškov jedál či iných usadenín.
2) Fľaša musí byť dobre uzatvorená, aby sa zabránilo rozliatiu oleja do zbernej nádoby. Dôležité je, aby sa nepoužívali sklenené fľaše, pretože pri vhadzovaní a preprave by mohlo dôjsť k ich rozbitiu. Plastové fľaše môžu byť rôznej veľkosti aj objemu.
3) Plastovú fľašu s olejom vložíme do nádoby na to určenej v priestoroch školy. Pokiaľ sa plastová fľaša (3-5 litrov) nezmestí cez hrdlo zbernej nádoby, je možné nechať túto fľašu pri zbernej nádobe, alebo o tom informovať zodpovednú osobu školy. Veko nádoby sa dá na požiadanie otvoriť a vložiť do nádoby vytriedený olej.
Tento projekt je skvelou príležitosťou pre školy, aby sa aktívne zapojili do ochrany životného prostredia a zároveň vzdelávali mladú generáciu o dôležitosti recyklácie a udržateľného správania. Tešíme sa, že táto myšlienka sa bude môcť aj vďaka Vám šíriť ďalej.
Autor článku: Ing. Annamária Kmečová